Kultuurcentrale: robuust en schaalbaar platform op basis van graph database

dé regionale marktplaats voor kunst en cultuur die aanbieders en cultuurconsumenten uit de provincie Groningen eenvoudig en razendsnel samenbrengt

Wat doe je als jouw koor een dirigent zoekt? Of jouw band een gitarist, en dan het liefst iemand uit de buurt? En hoe ga je op zoek naar beschikbare locaties voor jouw voorstelling? Waar vind je een nieuwe opdracht als tribunebouwer of geluidstechnicus, of waar kan je als verhuurder van een locatie je aanbod presenteren?

Het internet afstruinen en dan uiteindelijk maar bij het provinciale loket aankloppen was doorgaans een tijdrovende klus. Al langer bestond daarom de behoefte om in Groningen een digitaal platform voor de culturele sector te realiseren. Een dergelijk platform zou iedereen die betrokken is bij het maken en beleven van (amateur)kunst eenvoudig en snel met elkaar kunnen verbinden. Van individuele amateurkunstenaar tot beleidsmaker.

Het probleem

“Alles was versnipperd en vragen bleven onzichtbaar”

Wie op zoek was naar aanbieders in de (amateurkunst) verdwaalde in het versnipperde aanbod. Wie als beleidsmaker betrokken was bij de culturele sector had behoefte om door de bomen het bos nog te zien. Al geruime tijd groeide de ambitie om in Groningen een digitaal platform voor de culturele sector te realiseren.

Maar waar te beginnen? En met wie? Er lagen namelijk nogal wat eisen op tafel. Nadat de offerte bij diverse software leveranciers was uitgezet, bleek Get There een mogelijk goede partij op basis van ons schaalbare oudercommunicatieplatform ‘MijnSchool’. Niet lang daarna startte de samenwerking voor de realisatie van de gewenste ‘KultuurCentrale’, een robuust en schaalbaar platform voor regionale kunst en cultuur.

Het platform waar amateurs en professionals uit de Groninger culturele wereld terechtkunnen, is een initiatief van het provinciale KultuurLoket (de provinciale steuninstelling voor de amateurkunsten). Daar kwamen geregeld vragen van verenigingen die een dirigent of regisseur zochten. Er werd dan in hun nieuwsbrief een artikel of een oproep geplaatst. Best omslachtig allemaal, en er bleven veel vragen onzichtbaar. Het werd tijd voor een nieuw platform, waar vraag en aanbod rechtstreeks met elkaar in contact konden komen.

De opdracht

Realiseer in zo kort mogelijke tijd een schaalbare, robuuste en laagdrempelige digitale ontmoetingsplek voor (amateur) kunst en cultuur

Het platform moest niet alleen een gebruikersvriendelijke marktplaats worden voor mensen die interesse hebben voor kunst en cultuur in de eigen regio, bijvoorbeeld een zangkoor op zoek naar dirigent, een toneelvereniging die een nieuw stuk wil opvoeren of een band op zoek naar een drummer. Nee, het moest een platform worden voor het gehele culturele veld in de regio Groningen, voor de makers én de mogelijkmakers. En de doelgroep binnen dat veld bleek groot.

Je kunt denken aan beleidsmakers; iedereen die politiek-bestuurlijk bezig is met de (amateur) cultuursector in Groningen, zoals gemeenten en de provincie, wethouders en gedeputeerden, maar ook de cultuurplatforms, fondsen die kunst en cultuur steunen, landelijke overheden en regionale organisaties die kunst en cultuur (onder)steunen. En ook vrijwilligers die willen meehelpen in de kaartverkoop of met het maken van kostuums. Denk ook aan professionele podia (zoals Martiniplaza en lokale kerken), en professionals, zoals kunstenaars, zangers en dirigenten. Vergeet de amateurgezelschappen niet, zoals toneelverenigingen, fotografieclubs, bands, fanfares, koren. Tel daar nog de individuele amateurkunstenaars bij op; iedereen die in zijn vrije tijd kunst maakt; van graffitispuiters tot de de stand-up comedian die voor het eerst meedoet aan een open podium. Tot slot dan nog de ‘cultuurconsument’ (een potentiële amateurkunstenaar); iedereen die wel eens een concert bezoekt of naar een voorstelling gaat, maar zelf nog geen kunst maakt. Ze houden al van kunst, wellicht dat ze zelf ook kunst willen maken als ze uitgenodigd worden of geïnspireerd raken.

En de wensen van die doelgroep moesten in de eerste release al zo veel mogelijk ingevuld worden.

 

Onze oplossing

kultuurcentrale.nl: één sociaal platform op basis van graph database dat uitbreidbaar en aanpasbaar is

Op basis van een flinke lijst requirements is ons team aan de slag gegaan, in samenwerking met de betrokken initiatiefnemers. Het is gelukt om met het platform ‘kultuurcentrale.nl’ vraag een aanbod van kunst en cultuur in de regio Groningen rechtstreeks met elkaar in contact te brengen.

Het sociale platform kultuurcentrale.nl is de regionale uitvoering van de grotere sociale platforms (zoals linkedin e.d.) en is op dezelfde technologie gebaseerd. En voor de techneuten onder ons: kultuurcentrale.nl is ontwikkeld op basis van graph database.

 

Het resultaat

Succesvol gerealiseerd: robuust online ontmoetingsplatform voor amateurkunsten in regio Groningen

Op 18 mei 2021 is de eerste versie live gegaan van het platform kultuurcentrale.nl Een succesvolle release van een platform waar cultureel Groningen elkaar vindt, en eenvoudig en rechtstreeks contact met elkaar heeft.

Het platform verdient het dat we een greep uit de voordelen nog even op een rijtje zetten:

Algemeen:

  • afname van vragen en afhandeling ervan bij het KultuurLoket (tijdwinst);
  • optimalisatie van de diensten die het KultuurLoket biedt;
  • tijdwinst voor de medewerkers;
  • optimalisatie zelfredzaamheid vragers en aanbieders;
  • schaalbaarheid van de applicatie: ondersteunt lineaire groei van aantal geregistreerde gebruikers, van het aantal gelijktijdige bezoekers, van geregistreerde content;
  • beheerfunctie voor goed- of afkeuren van opgevoerde profielen, posts, advertenties;
  • uptime gegarandeerd van 99,9%, en nette onderhoudwindows;
  • embedded foto’s en fimpjes;
  • nieuwsbriefmechanisme;
  • uitbreidbare en aanpasbare segmentering (categorisering) door de beheerder;
  • diverse rapportagemogelijkheden;
  • en er is nog veel meer…

Voordelen voor de doelgroep:

  • geen lastige en tijdrovende zoektochten naar lokale aanbieders meer;
  • rechtstreeks contact tussen vraag en aanbod van amateurkunstenaars;
  • het vinden van nieuwe klanten en opdrachten;
  • culturele aanbieders uit jouw omgeving per categorie in een lijstje opgesomd;
  • zichtbaarheid van het gehele culturele veld;
  • het gebruik is helemaal gratis;
  • en er is nog veel meer…

En dan hier nog een greep uit de lange lijst met functionaliteit. Zo heb je de mogelijkheid:

  • een eigen profiel aan te maken om jezelf te laten zien, met eigen beheer daarop (bijv. wel op niet openbaar);
  • diverse ‘interesse-opties’ in te stellen, zoals op maat geïnformeerd worden vanuit jouw interessegebied;
  • tot plaatsen nieuwsberichten en zoekopdrachten, of het reageren daarop;
  • tot tonen van het eigen netwerk (bijvoorbeeld alle koren van dezelfde dirigent);
  • om anoniem te zoeken;
  • om binnen een profiel verschillende rollen/doelgroepen te hebben (bijv. aanbieder is ook consument);
  • vanuit één profiel meerdere locaties aan te maken (bijv. organisaties met dependances);
  • om profielen te volgen;
  • om te filteren;
  • en er is nog veel meer…

 

Lees hier het artikel op RTV Noord.

Wij feliciteren de initiatiefnemers met deze mijlpaal! Na de livegang van deze eerste versie zal kultuurcentrale.nl worden doorontwikkeld! Zo liggen er al plannen om aanbieders van het culturele onderwijs toe te voegen om bijvoorbeeld muzieklessen of toneelessen aan te bieden, en lesmateriaal beschikbaar te maken. We wensen de KultuurCentrale veel succes, en wij ondersteunen graag om de vervolgwensen te realiseren.